تاریخچه گرامیداشت روز پدر و روز مرد و سنت های آن

روز بزرگداشت مقام پدر و مرد

جایگاه پدر در خانواده بسیار مهم و سرنوشت ساز برای تمامی افراد محسوب میشود نقش پدر در یک خانواده، تکیه گاه تمامی افراد است در نتیجه شاید یک فرزند نتواند به روش های گوناگون زحمات شبانه روزی او را جبران کند اما با توجه به همه این موراد یک روز را به عنوان بزرگداشت مقام پدر انتخاب و روز پدر نامیده اند تا هدیه ای هرچن کوچک اما ارزشمند برای اوتهیه کنند. در واقع روز پدر روزی است برای بزرگداشت پدرها، پدر بودن، پیوند میان پدران و مادران و اهمیتی که پدرها در اجتماع دارند. همچنین برای قدردانی از پدر و مرد، فرزندان سعی میکنند تا بهترین هدیه خاص این روز را تهیه و تقدیم آنها کنند. اما از آن جایی که این خرید کادو خاص روز پدر کمی مشکل به نظر میرسد، هنرمندان ما در گیفت فلو لیستی از بهترین کادو خاص های این روز را به شما پیشنهاد میدهند. با توجه به این که تمامی این موارد ساخته دست هنرمندان ایرانی است از ارزش بسیار بالایی برخوردارند و مطمئنا باعث خوشحالی پدران ایرانی می شوند. 

 در بسیاری کشورها روز پدر، سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن در نظر گرفته شده‌است و اما در ایران، قبل از انقلاب روز ۲۴ اسفند خورشیدی که همزمان با زادروز رضا شاه بوده است را روز پدر نامگذاری کرده بودند و پس از انقلاب این روز به ۱۳ رجب قمری زادروز علی بن ابی‌طالب امام نخست شیعیان تغییر یافت. البته لازم به ذکر است بسیاری از دوران قدیم تا به امروز روز  ۴ شهریور که مصادف با روز میلاد کوروش کبیر است را به عنوان روز پدر جشن گرفته و مراسم آن را اجرا میکنند. روز پدر در تعدادی از کشور هایی که مذهب کاتالوگ دارند روز پدر را در روز ۱۹ مارس که مصادف با جشن یوسف مقدس است، گرامی میدارند. در این جا میخواهیم به شرح روز گرامیداشت پدر در چند کشور جهان بپردازیم.

 

کشور آلمان

در کشور آلمان روز مرد، متفاوت تر از بقیه کشور های جهان است در حقیقت آلمانی ها روز عروج مسیح به آسمان را به عنوان روز پدر انتخاب کرده اند که یک روز تعطیل رسمی نیز هست. در شمال و شرق آلمان سنت بر این است که در این روز گروه‌هایی از مردان (افراد جوان و میانسال و نه نوجوانان) به صورت گروهی به پیاده‌روی و گردش بیرون شهر می‌روند و یک یا چند واگن کوچک که باید با دست آن را کشید به دنبال خود می‌برند. معمولا در این واگن ها نوشیدنی های و غذاهای سنتی گذاشته می شود که در محلی نشسته و آنها را سرو میکنند. زنان در این روز هیچ کاری با آنها ندارند و همین رها کردن آنها فقط در یک روز را یه عنوان یک کادوی خاص به آنها تلقی میکنند. البته عده بسیاری از پدران ترجیح میدهند بجای بیرون رفت، در منزل بمانند و این تعطیلات را در کار خانواده بسر ببرند. این سنت‌ها احتمالاً ریشه در آیین‌ها و نمایش‌های (بازسازی) روز عروج مسیح و حرکت آن‌ها به سوی زمین‌های کشاورزی دارد.

 

کشور آمریکا

اما در کشور آمریکا برای روز گرامیداشت مقام پدر،  سومین یکشنبهٔ ماه ژوئن را قرار داده اند. این روز اولین بار در ۱۹ ژوئن ۱۹۱۰ در اسپوکین گرامی داشته شد. پس از آن در شهرهای فیرمونت (Fairmont) و کرستون (Creston) این روز گرامی داشته شد، اما شکل امروزی آن و تعطیلی این روز برگرفته از جشن‌های آن دوران نبود. 

 

پیشینهٔ و سنت‌ها درباره روز پدر

در سالهای اخیر دیده می شود که خرده فروشان برای این روز کارت های تبریک و کادو های کوچک مخصوص این روز را که مناسب آقایان بود به مردم عرضه میکردند . در مدارس و مکان هایی که مربوط به بچه ها می شد نیز سعی در اجرای برنامه هایی برای بزرگداشت روز پدر، می شد و با همکاری و همفکری معلمان هدایایی برای پدران تهیه میشد.

تماس های تلفنی در روز پدر و روز مادر نسبت به روز های دیگر سال بیشتر میشود و طول مدت صبحت نیز بیشتر است. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که تعداد تماس‌های تلفنی، کارت تبریک‌های خریداری شده و هدیه‌های تهیه شده در روز مادر نسبت به روز پدر بیشتر است و این به این معنی است که تعداد بچه‌هایی که با مادر خود زندگی می‌کرده‌اند. نسبت به تعداد پدر ها بیشتر است و در حال حاضر نیز به همین منوال است. لازم به ذکر است که در کل توقع پدران از فرزندان بسیار کمتر است و با خرید گل نیز میتوانید آنها را شاد کنید. سفارش گل به صورت اینترنتی نیز میتواند به شما کمک کن تا بیشتر در غافلگیر کردن پدرتان موفق باشید.

 

هر داستان عاشقانه، خاص، زیبا و منحصر به فرد است، گروه گیفت فلو در کنار شماست تا این داستان زیبا را به واقعیت تبدیل کند.

 

حس خوب هدیه دادن به عزیزان خود را با ما تجربه کنید. اعضای گروه گیفت فلو دور هم جمع شده اند تا با ارایه ی بهترین و خاص ترین دسته گل ها و هدیه ها متناسب با سلیقه ی شما، حس شادی و لبخند را بر لب های شما عزیزان بیاورند.

 

جهت ثبت سفارش به صفحه اصلی گیفت فلو مراجعه و محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنید.