آشنایی با پیشینه عید نوروز در ایران

بررسی تاریخچه عید نوروز باستانی ایران

ایران به عنوان یکی از کشور های دارای تمدن های قدیمی شناخته شده است. برگزاری جشن ها به مناسبت های گوناگون در ایران زمین جایگاه ویژه ای داشته است. جالب این است که هر روز از سال را به مناسبتی نام گذاری می کردند و جالب تر اینکه در همه ماه ها روزی که همنام همان ماه می شد را به جشن و پایکوبی میپرداختند. در نتیجه روز های زیادی را در طول سال به جشن های متنوعی میگذراندند به عنوان مثال جشن هایی همچون آبانگان ، تیرگان ، مرداد گان ، مهرگان و …در کنار مناسبت هایی مانند یلدا در طول سال ها برگزار می شد و باعث گرد هم آمدن مردم یک منطقه و یا شهر در کنار هم می شد. یکی از مهمترین مناسبت هایی که از دیباز در کشور ما مورد توجه همگان قرار میگرفت و امروزه نیز چنین است جشن عید نوروز است که پیشینه و تاریخچه ای سه هزار ساله به خود اختصاص داده که یکی از قدیمی ترین جشن ها حتی در جهان محسوب می شود که به گفته پژوهشگران اصالت ایرانی و هندی ندارد و به احتمال بسیار زیاد به اقوام بومی نجد ایران قبل از مهاجرت و آریایی ها منسوب شده است. در این جشن نیز مانند جشن های دیگر همه افراد سعی دارند تا برای عزیزانشان خرید هدیه خاص این عید را انجام دهند و همیشه به دنبال کادوی خاص این مراسم هستند.

پیشینه، منشا و پیدایش عید نوروز در ایران باستان

مطلب جالبی که وجود دارد این است که منشا و تاریخ پیدایش خاصی برای نوروز تعریف نشده است و طبق بعضی از افسانه ها سه هزار سال قبل در چنین روزی جمشید پس از بیرون آمدن از کاخ خود در جنوب دریاچه ارومیه که امروزه منطقه حسنلو نام گرفته است تحت تاثیر آفتاب سوزان و درخشان و طراوت تازه قرار می گیرد و آن روز را نوروز می نامد و همین امر بهانه ای می شود تا هر ساله در چنین روزی به تدارک رسوم خاصی پرداخته و جشن های برزگی را برگزار کنند.

اگر بخواهیم ریشه به وجود آمدن نوروز را در شاهنامه بیابیم به این گونه است که جمشید در یکی از سفر هایش در حال عبور از آذربایجان بوده است که به یکباره در وسط روز دستور میدهد برایش تختی قرار داده و خود باد تاجی پر زرق و برق روی آن تخت بنشیند بنابراین با تابش نور خورشید به آن تاج زرین و پر زرق دنیا نورانی می شود و به خاطر شادمانی مردم آن روز را نوروز نامگذاری کرده اند.

نوروز قبل از اسلام در ایران

اولین پادشاهی که قبل از ورود اسلام به ایران، عید نوروز را به رسمیت شناخت کوروش کبیر بود. ایشان قبل از میلاد دستورات مهمی مانند پاکسازی محیط زیست، ترفیع نظامیان و یا حتی عفو مجرمان را به این روزها موکول میکرد و این امر باعث می شد تا این عید بیشتر از پیش باعث خوشنودی و خوشحالی مردم شود. لازم به ذکر است قبل از اینکه کوروش بابل را فتح کند در آنجا نوروز را جشن گرفته بود دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که در زمان ساسانیان و اشکانیان نیز این عید را جشن می گرفتند و همه برای این عید دو هم جمع میشدند و برای یکدیگر هدیه خاص تهیه می کردند.

نوروز پس از اسلام در ایران

در دوره سلجوقیان برای بهینه سازی یک تقویم برای روزشماری دقیق تر،  به دستور جلال الدین ملک شاه سلجوقی چندین ستاره شناس ایرانی از جمله خیام گرد هم آمدند، این گروه جایگاه نوروز را در یک بهار هنگام وارد شدن آفتاب به برج حمل ثابت کردند. این تقویم به تقویم جلالی شهرت یافت که طبق آن نوروز در آغاز بهار ثابت ماند و تقریبا هر چهار یا پنج سال یک بار به جای اینکه تعداد روزهای سال ۳۶۵ روز باشد ۳۶۶ روز در نظر گرفته شود. شروع این گاه شماری از سال ۳۹۲ می باشد. این عید در اسلام نیز بسیار گرامی داشته شده و تاکید فراوان بر آن شده. برخی بر این عقیده اند که ظهور امام زمان در یکی از روز های نوروز است. در اینجا حدیثی از امام صادق نقل شده که می فرماید:

“روز نوروز همان روزی است که خداوند در آن از بندگانش پیمان گرفت که او را پرستش کنند و هیچ چیزی را شریک او ندانند و این که به پیامبران و اولیایش ایمان بیاورند و آن نخستین روزی است که خورشید در آن طلوع کرده، و باد های باردار کننده در آن وزیده است و گل ها و شکوفه های زمین آفریده شده است”

نام نوروز و یا اسامی شبیه به آن در جغرافیای نوروز شامل سراسر خاورمیانه ، قزاقستان ، بالکان ، تاتارستان ، در آسیای میانه چین غربی(ترکستان چینی) زنگبار ، سودان و در آسیای کوچک سراسر قفقاز تا آستراخان و همچنین بنگلادش ، آمریکای شمالی ، پاکستان ، بوتان ، هند ، تبت و نپال می شود.

 

خرید کادو نوروز یک سنت قدیمی

یکی از سنت های قدیمی و البته شیرین عید نوروز از دیرباز خرید کادو خاص مروبط به عید نوروز است. این سنت زیبا باعث به وجود آمدن محبت بین افراد می شود و گاهی نیز باعث آشتی دادن بین افرادی که بینشان کدورتی پیش آمده، می شود. با گذشت زمان و به وجود آمدن تنوع در کالا ها، تنوع در دادین هدیه نیز بیشتر شد. در این بین هدایای دستساز از ارزش بالاتری برخوردارند. پیشنهاد ما برای افرادی که همیشه به دنیال خرید کادوی خاص هستند، هدایای خاص و دست ساز هنرمندان گیفت فلو است. با توجه اینکه تنوع هنر در این سایت بسیار بالا است، توانایی آن را دارد تا توجه تمامی افراد با هر نوع سلیقه ای را به خود جلب کند.

 

هر داستان عاشقانه، خاص، زیبا و منحصر به فرد است، گروه گیفت فلو در کنار شماست تا این داستان زیبا را به واقعیت تبدیل کند.

 

حس خوب هدیه دادن به عزیزان خود را با ما تجربه کنید. اعضای گروه گیفت فلو دور هم جمع شده اند تا با ارایه ی بهترین و خاص ترین دسته گل ها و هدیه ها متناسب با سلیقه ی شما، حس شادی و لبخند را بر لب های شما عزیزان بیاورند.

 

جهت ثبت سفارش به صفحه اصلی گیفت فلو مراجعه و محصولات مورد نظر خود را انتخاب کنید.